V rámci Operačního programu Jana Amose Komenského (OP JAK) došlo v letošním školním roce ve třídě P 3. B k propojení českého jazyka a základů společenských věd pomocí tandemové a projektové výuky pod vedením Mgr. Lucie Janské a Mgr. Evy Malíkové.
Studenti se učili pracovat s texty netradičními způsoby, rozvíjeli svou samostatnost, ale i schopnost práce ve skupině. Nahlíželi na umělecká díla či slohové práce i z pohledu společenských věd, stejně tak pracovali se společenskovědními tématy pomocí znalostí z hodin českého jazyka.
V prvním pololetí na studenty čekalo mnoho výzev. Analyzovali filmové zpracování díla Kuře melancholik a hodnotili postavení jedince v sociální skupině. Rozebírali báseň Otrokyně otroka a zaměřovali se na roli ženy ve společnosti. Pracovali s ekonomickým textem pojednávajícím o sociálních třídách, ve kterém procvičovali rozbor věty a souvětí a rozšiřovali svou slovní zásobu. První pololetí uzavřeli prací, ve které si rozdělili role v rámci literárního kroužku a zaměřovali se na homosexualitu v české dekadenci.
Ve druhém pololetí pokračovali a prohlubovali své dosavadní znalosti a dovednosti. V rámci rozvoje mediální gramotnosti např. analyzovali své oblíbené influencery a psali jejich charakteristiku nebo pracovali s manipulací v médiích a hodnotili získané informace. Srovnávali také výchovu v české společnosti za komunismu a dnes a charakterizovali současnou českou společnost. Výzvou ve schopnosti samostatně a kreativně pracovat byl projekt studentů zaměřený na tabuizovaná témata ve společnosti, studenti tak trénovali schopnost argumentace, vyjadřování názoru, vyhledávání informací i orientaci ve funkčních stylech. Toto pololetí zakončili analýzou ekonomického chování postav v díle Bylo nás pět.
Všichni zúčastnění hodnotí společnou činnost jako velmi přínosnou a inspirativní do další výuky.
Mgr. Eva Malíková