logo gpoa barva pruhledne 1 

Gymnázium, Střední pedagogická škola,
Obchodní akademie a Jazyková škola
s právem státní jazykové zkoušky Znojmo,
příspěvková organizace
Pontassievská 3, ZNOJMO

 facebook youtube  0067 phone+420 515 158 101 0070 envelop info@gpoa.cz

Gymnázium, Střední pedagogická škola, Obchodní akademie
a Jazyková škola 
s právem státní jazykové zkoušky Znojmo,
příspěvková organizace, 
Pontassievská 3, ZNOJMO

Zřizovatel školy

logo jmk 250x

Jazyková škola nabízí

Certifikace Cisco

CNA logo

Europass

europass

Pěvecký sbor Znoimia

znoimia

Šachový kroužek

krouzek sachy

Gymoped - školní časopis

gymoped

Počet přístupů

Dnes787
Včera744
Týden1531
Měsíc10062
CELKEM2037837

  • Vaše IP adresa: 3.145.41.253
  • Webový prohlížeč: Unknown
  • verze:

5
Online
Škola bez známkování?

Škola bez známkování?

Za týden končí pololetí, žáci a studenti dostanou vysvědčení. Určitě se v novinách objeví názory odborníků, kteří budou vysvětlovat vliv známek na kvalitu učení i na psychický stav člověka. Na tom, zda je známkování dobré či špatné, se neshodnou. Neshodnou se ani studenti maturitní třídy, kteří psali úvahu, ve které vycházejí ze svých osobních zkušeností. Přečtěte si argumenty obou stran.

Škola bez známkování? Nesouhlasím.
Mám mnoho kamarádů, kteří by ve škole nechtěli být známkováni. Říkají, že by byl tak pro ně život lepší a nemuseli by se stresovat nad známkou z předmětu. Já s jejich názorem nesouhlasím.
Kdybych věděl, že test, který budu psát příští školní den, nebude známkovaný, neměl bych motivaci se připravit. Učivo na test bych si přečetl leda tak dvakrát. Když ale budu vědět, že test je hodnocen známkou, budu se snažit se na něj naučit tak, abych podal co nejlepší výkon.
Kdybych nebyl ve škole známkovaný, nebyl bych ani připravený na svoji budoucí profesi. Slyším stále od studentů, že se těší na práci, neboť tam je nebude nikdo známkovat. Opak je však pravdou. Od svých rodičů vím, že v práci jsou stále hodnoceni. Nemohou si dovolit podat špatný výkon, neboť by je to mohlo stát i pracovní pozici.
Dále jsem si jist, že kdyby ve škole známkování nebylo, mělo by to vliv na moji osobnost. Kdybych nebyl hodnocen, stal bych se člověkem, který v životě nic neřeší. A to, jestli udělám práci výborně, nebo ne, by mi bylo absolutně jedno. Kdo by se pak na mě chtěl spolehnout, tak by byl v situaci sázkaře, který si jde vsadit ve sportce a doufá, že vyhraje.
Když budeme žádat o pracovní pozici, musíme prokázat svoje schopnosti. Vedoucí nebo majitel firmy chce mít pod sebou jen lidi, kteří jsou zvyklí plnit své povinnosti. Předpokládají, že pracovníci, kteří vložili mnoho snahy do svých známek, obdobně se budou umět skvěle uplatnit ve své práci. Známkování je pro mě zkouškou na můj profesní život a já doufám, že jsem na něj připravený.

Škola bez známkování? Souhlasím.
Škola bez známkování je zajímavý, alternativní způsob výuky, kde student dostává pouze slovní hodnocení. Je to ale ten správný způsob výuky?
Student na škole bez známkování podléhá mnohem menšímu stresu než na běžné škole, kde se známkuje. Nemusí se bát špatné známky z testu nebo ze zkoušení a to mu může pomoci i v předmětech, ve kterých nevyniká. Pokud nebude ve stresu ze špatné známky a ani nebude předchozí špatnou známkou demotivován, je mnohem menší šance, že k předmětu bude mít odpor, což by mu mohlo zabránit v budoucím zlepšení.
Student si v případě, kdy se nebude bát špatné známky, může také vybrat vlastní způsob učení, který mu bude vyhovovat. To není v běžných školách úplně možné, jelikož testy jsou zde často dělané podle toho, co nejlépe vyhovuje danému učiteli, ale to nemusí vyhovovat všem studentům. Na tradiční škole je totiž cílem dostat z testu co nejlepší známku, a tak se student nesoustředí na to, aby se látku doopravdy naučil, ale aby co nejlépe napsal danou písemku. Na školách bez známkování se na tohle nemusí brát ohled, a tak si toho student může dlouhodobě zapamatovat více.
Princip neznámkování je založený na svědomí studenta a na jeho touze po vzdělání. Student je sice pořád hodnocen, ale jen slovně. Podle svého zaměření a zájmu si vybírá, v čem se chce zlepšovat. Špatná známka tak na něj nemá nežádoucí negativní vliv, pokud chce věnovat svoji energii a čas jinému předmětu.
Myslím si, že školy bez známkování jsou dobrým způsobem výuky. Byla bych ráda, kdyby těchto škol bylo více, aby byly k dispozici každému, komu tento způsob výuky vyhovuje. Já osobně bych šla do školy bez známkování ráda.

PaedDr. Alena Paulenková, Milan Novák, Jindřiška Hažmuková

 


Sdílejte tento článek