V pondělí 19. 11. jsme v 7:30 vyrazili s 30 žáky E2.C na sever od Brna na návštěvu Kaprálova mlýna. Chtěli jsme si ověřit fyzikální poznatky, které získáváme v předmětu základy přírodních věd.
Už cesta tam byla dobrodružná. Cesta do Brna byla zvládnuta během 45 minut, ovšem průjezd ucpaným Brnem trval tutéž dobu. Strmý kopec před cílem některé žáky šokoval, ale řidič ho zvládl s přehledem. Na Kaprálově mlýně jsme si po rozdělení do skupin prošli programem podle fyzikálních témat, jednalo se o sdílení a přenos tepla, tepelnou vodivost, kalorimetrickou rovnici, tepelné ztráty, izolaci, světlo a osvětlení, výrobu a spotřebu energie. Všechna témata byla podána tak, že si žáci ani neuvědomili, že jde o fyziku. První skupina zkoumala intenzitu osvětlení v interiéru i exteriéru, druhá si spočítala, jak dlouho bude pomocí rotopedu vyrábět elektrický proud potřebný k ohřátí šálku čaje. Třetí prozkoumala ekologické způsoby vytápění, a to od slunečních kolektorů po tepelná čerpadla. Poslední skupina se zabývala otázkou šetření energií na úrovni bytu či domu. Po skončení pokusů pak každá skupina prezentovala svá zjištění a závěry ostatním. Po obědě byla celá návštěva zakončena ekonomickou hrou, která simuluje energetický provoz rodinného domu během deseti let včetně případných rekonstrukcí a volby druhu vytápění. Většina žáků se do hry tak ponořila, že se jim nechtělo skončit. Jsem rád, že jsem slyšel žáka, který měl před návštěvou centra nejvíc negativních poznámek, vyslovit slova: „Bylo to dobrý.“
Petr Kudláček