Perlátory?
Většina studentů asi neví, co si má pod tímto pojmem představit. To ale neplatí pro studenty G 4. A. Díky jejich kolektivnímu zapojení do projektu o. s. TIMURu - Ekostopa jako nástroj vzdělávání žáků základních a středních škol a vytvořením kvalitní projektové žádosti, která v konkurenci projektů jiných škol byla zařazena mezi vítězné projekty, se studentům G 4.A podařilo vybavit všechny vodovodní baterie v hlavní budově školy na Pontassievské ulici právě těmi perlátory a úsporná zařízení byla vložena do všech sprch ve škole i na školním internátu. Tato vodu šetřící opatření školu nic nestála.
A co tomu předcházelo?
Když hovoříme o „ekologičnosti“ provozu školy či „udržitelnosti“ školy je to pro mnohé nezáživné a často bez konkrétní podoby. Každá lidská aktivita, provoz každého zařízení, budovy či dopravního prostředku je umožněn díky využívání přírodních zdrojů, jako je ropa, železná ruda či dřevo a vede k vytváření odpadů.
Ekologická stopa ukazuje závislost na přírodním prostředí, ve kterém žijeme, a na přírodních zdrojích, které využíváme. Sleduje požadavky lidské společnosti na přírodu a převádí je do čísel.
Provoz školy je umožněn díky stavebním materiálům, z kterých byla postavena, elektřině a zemnímu plynu, používaných na svícení, vytápění a napájení, žáci i jejich učitelé do školy chodí pěšky, jezdí osobním automobilem nebo veřejnou dopravou. K výuce je potřeba spousta učebnic, papíru, sešitů, počítačů a dalších věcí a zařízení. Některé suroviny se třídí, jiné končí nenávratně na skládce. Přepočtením těchto a mnoha dalších zdánlivě nesouvisejících údajů na plochu odpovídající produktivní půdě a sečtením různých složek (budova školy, doprava, spotřeba a odpady) získáme ekologickou stopu školy.
K této problematice se vyjádřil student G 4.A Petr Půček.
V letošním školním roce se naší třídě G 4. A naskytla jedinečná možnost. Pod vedením paní učitelky Jarmily Vítkové jsme se zapojili do vzdělávacího modulu nesoucího název Ekostopa. Tento projekt se zabývá dopady neustále se zvyšujících nároků lidí na planetu Zemi.
Na začátku modulu jsme se seznámili s cílem, který nám byl vytyčen - snížit ekostopu (ekologickou stopu) naší školy a tím také zátěž způsobenou planetě Zemi. Byli jsme rozděleni do čtyř pracovních skupin (po sedmi žácích) a poté byla každému členovi skupiny přidělena specifická role. Někdo působil jako bankéř a sestavoval celkový rozpočet projektu, jiný jako reportér vytvářel psaný nebo elektronický návrh projektu…….. Každá skupina dostala a vypracovala úkoly, jejichž výsledky se podílely na celkovém výpočtu ekostopy naší školy. Podklady pro výpočet ekostopy školy jsme získávali dotazníkovou formou u pana ředitele, hospodářky školy, pana školníka, pedagogů, studentů, paní uklízeček. Všechny potřebné údaje jsme zjišťovali podle dané metodiky a pak byly vloženy do ekologického kalkulátoru. Zjistili jsme konkrétní ekologickou stopu školy za rok 2012, která činila 177,19 gha (počet globálních hektarů odpovídá počtu aktuálních biologicky produktivních hektarů dostupných na Zemi).
V další fázi jsme se zaměřili na konkrétní kroky, kterými bychom dospěli ke snížení ekostopy naší školy. Po pečlivém zvážení různých návrhů jsme se rozhodli pro montáž perlátorů, které šetří spotřebu pitné vody a tím i energii na ohřev této vody používané na umývání. Začali jsme počítat, zda nám 20 000 Kč (tato částka byla naplánována pro úspěšné a smysluplné projektové žádosti) na koupi a instalaci perlátorů do všech vodovodních baterií v celé školní budově na Pontassievské ulici budou stačit. Z dostupných zdrojů jsme si vše o perlátorech nastudovali, pomoc jsme hledali i u odborníků a pochopitelně jsme také počítali. Zjistili jsme, že nám případné získané finance vyjdou i na vybavení školních sprch úsporným zařízením. Náš projekt začal vznikat v konkrétní podobě. Dostal oficiální název Úspora vody na GPOA Znojmo. Všechny čtyři pracovní skupiny naší třídy připravovaly podklady pro vypracování projektové žádosti pod vedením paní učitelky Vítkové. Jednotlivé fáze budoucího projektu elektronicky zpracovaly a prezentovaly před zbytkem třídy. Projektová žádost byla dne 27. 3. 2013 podána s.o.TIMURu do Prahy. Po delší době jsme dostali radostnou zprávu. Projektová žádost naší třídy byla kladně hodnocena. 20 000 Kč jsme pro námi navrhovaná úsporná opatření ve škole získali a mohli jsme začít s vyjednáváním s panem instalatérem, který všechna úsporná opatření namontoval. Montáž byla provedena v pátek 7. června 2013. Jak jsme zjistili, nejen studenti byli v pondělí 10. 6. 2013 překvapeni, že voda z kohoutků teče jako sprcha.
Jsme velmi zvědavi, k jak velkému snížení spotřeby vody v naší škole dojde a o kolik se sníží její ekostopa za rok 2013. Těší nás, že k tomuto projektu byla vybrána naše třída a my jsme si vyzkoušeli, jak se píše projektová žádost. Ještě 4 roky studia budeme moci na naší škole sledovat, k jak velkým úsporným opatřením jsme ve škole přispěli.
Jsme školou s titulem Trvale udržitelná škola 1.stupně - nejvyšší hodnocení. Věříme, že i tento náš projektový záměr pomůže k obhájení titulu na další tříleté období při hodnocení školy v lednu 2014.
Petr Půček G 4. A
Mgr. Jarmila Vítková