Dne 24. září 2013 studenti G 3. A a G 4. A měli netradiční výuku biologie. V rámci výukového programu pod názvem Tajemství ukryté v zemi, který se pro ně konal po celé dopoledne v nově vybudovaném areálu Otevřené zahrady Nadace Partnerství v ulici Údolní 33 v Brně a byl připraven lektory Lipky – školského zařízení pro environmentální vzdělávání v Jihomoravském kraji.
Výukový program měl obsahové zaměření na geologii - na vznik planety Země, vývoj života a na změny, které se na planetě Zemi v dávné minulosti odehrály. Cílem vzdělávání bylo i to, aby studenti přemýšleli o působení člověka na modrou planetu v současnosti.
Program měl svůj vzdělávací obsah zpracovaný formou hry a lá Pevnost Boyard. Aby naši studenti mohli plnit zadané úkoly, lektoři je nejdříve seznámili s geologickými dějinami Země znázorněné na spirále na stanovišti kronika naší Země. Následně se studenti vydali na průzkum účelově vytvořené zahrady a zjišťovali vliv různých přírodních činitelů na vývoj Země. Na každém stanovišti plnili úkoly a za správné vyřešení získali potřebné indicie pro odhalení tajemství, které planeta Země skrývá. Na stanovišti s vodním tokem modelovali simulované zatopení města, porovnávali meandrující vodní tok s vodou uzavřenou do rovného koryta. Studenti vytvářeli energii na modelech větrných elektráren, řešili dopad vodní a větrné eroze, těžbu nerostných surovin, vyzkoušeli si metodu rozkladu uhlíku v přírodě a pokoušeli se určit zkameněliny některých živočichů. Na stanovišti pedologie zjišťovali, z čeho vzniká půda a co vše se v ní nachází. Studenti pracovali s geologickou mapou Brna, skládali ji i jako pucle. Za správné řešení úkolů na stanovištích studenti získávali kódy a jejich vyluštění je přivedlo k odhalení tajemství, které naše planeta Země ukrývá. V závěru programu nastínili studenti další vývoj planety Země na základě toho, co zjistili a toho, co znají o životě a udržitelnosti planety Země.
Vzdělávací program pro studenty zajistily jejich vyučující biologie Mgr. Klára Servítová a Mgr. Jarmila Vítková. Velkou výhodou bylo i to, že se podařilo zařadit naši školu do pilotního ověřování nově vzniklého vzdělávacího programu Lipky a z toho důvodu bylo poskytnuté vzdělání pro naše studenty zdarma. Rodiče žáků platili jen náklady spojené s dopravou svých dětí do Brna a zpět do Znojma.
Studentka Vilma Rubešová ze třídy G 4.A se k uskutečněné exkurzi vyjádřila následovně.
Na výukovém programu jsme se nejprve se seznámili s našimi lektory z Lipky. Mohli jsme je oslovovat jejich křestními jmény Ondro a Hanko. Pak nám do dvojic rozdali plaketky s obrázky znázorňující vznik Země a organismy, včetně člověka. Povídali jsme si o plaketkách, jak s nimi budeme pracovat, začali jsme plnit úkoly týkající se vzniku planety Země. Za každý splněný úkol jsme dostali indicii k pokladu. V zahradě, vybudované ke vzdělávání, jsme seděli na dřevěných lavičkách. Následně jsme zjistli, že představují světadíly z dávné minulosti existence Země. Jako první úkol jsme měli z laviček, které vypadaly jako světadíly, seskládat mapu zeměkoule, následoval úkol, který byl zaměřený na vítr a jeho energii. Poskládat geologickou mapu Brna jako puzzle naší třídě opravdu nedělal žádný problém. Krásně vymodelované byly obrázky na minilavičkách ve 4. úkolu, kde jsme měli o organismech a dějích na našich obrázcích povídat a se zavazanýma očima je rozpoznat. Nejzajímavější byl podle mého názoru 5. úkol zaměřený na vodu. Plnili jsme několik dalších úkolů a při tom jsme se dozvídali spoustu nových informací a také jsme si uvědomovali, kolik všeho známe. Plněním jednotlivých úkolů jsme se dozvídali plno nových poznatků, které se nám budou v letošní výuce hodit. Nakonec i naše třída našla sladkou odměnu.
Po ukončení výukového programu jsme počkali na třídu G 3. A a společně nás autobus odvezl zpět do Znojma.
Děkujeme Vilmě za její názor na uskutečněný výukový program
Jarmila Vítková.