V pondělí 17. března navštívil naši školu pan doc. RNDr. Michal Novák, Ph.D. z Ústavu matematiky FEKT VUT v Brně s přednáškou Proč se učíme matematiku? Nejprve přednášel pro žáky G2.B a G6.A a pak se přesunul na budovu Obchodní akademie, kde stejné téma přednášel žákům E2.A, E2.B a E2.C.
Ve své přednášce matematiku přirovnával k řemeslu. Čím víc jsem obratnější v řemeslu, tím víc toho dokážu vyrobit. A stejné je to s matematikou. Někdy mi stačí základní znalosti, ale pokud toho znám více, mám větší uplatnění nejen na trhu práce. Zdůraznil také, že i matematický jazyk je potřeba znát, podobně jako angličtinu. Čím větší slovní zásobu mám, tím se líp domluvím. Na několika příkladech žákům ukázal, že stačí znát pravidla a vědět, jak je použít a cesta k cíli je otevřena.
Svou přednášku zakončil slovy, že ke všemu v životě vede nějaká cesta. Vede i přes překážky, ale nikdo nemá za cíl nám tu cestu komplikovat. Jediný, kdo si ji může zkomplikovat, jsme my sami.
Někteří studenti gymnázia se zapojili do zpětné vazby, kde vyjádřili svůj názor na akci. Jejich postřehy a vnímání jsou velmi různorodé, určitě stojí za přečtení až do konce.
"Přednáška byla zajímá. Líbilo se mi, jak jsme se v druhé polovině dostali k nějakému vyjádření světa matematikou a nějakému abstraktnímu, až filozofickému myšlení. Na druhou stranu první polovina přednášky, kdy se počítalo na tabuli, pro mě bylo v jednu chvíli už vysilující.
Matyáš Vojtěch Sedláček, G 6.A
"Za mě určitě zajímavé, jak se dá během hodiny a půl ukázat, jak je ta matematika abstraktní. Od zcela konkrétního příkladu přejít velice logickým způsobem až k věcem typu autonomního řízení a "automatické" řešení složitých situací jen a pouze na základě čísel. Ta láhev byla hezky zvolená, aby to mělo nějaký příběh a abychom neztráceli pozornost. Sice je to jen taková sranda, ale pokud se nad tím člověk zamyslí, tak je to logické a minimálně já jsem měl takový hrozně dobrý pocit, že to tak funguje a že je to moc hezký jev."
Jakub Uher, G 6.A
"Pan docent se nám snažil ukázat, že se matematika nachází v každém našem dni a v každé aktivitě, ale možná některým z nás připadalo, že vysokoškolský zkouškový příklad z matematiky s integrály a goniometrickými funkcemi byl trochu komplikovaný a akorát nás mátl. Panu docentovi se sice nakonec povedlo vyjádřit svou myšlenku na vtipném příkladu s „rozměrově neměřitelnou flaškou“, ale ne všichni se chytali na samotném procesu onoho příkladu. Samotná přednáška měla zajímavé části, kdy nám pan docent ukazoval, že matematika odnepaměti provázela lidstvo a v některých svých částech se ani tolik nezměnila. Od Eukleida až ke Kurtovi Gödelovi či Jamesovi Garfieldovi. V tu chvíli jsme opravdu viděli, že matematika je součástí naší každodennosti a v podstatě je nemožné se jí vyhnout a je dobré k ní mít pozitivní vztah. Děkujeme panu docentovi Novákovi za zajímavou přednášku a jediné, co bychom mu vytkli, je to, že přece jen nejsme vysokoškoláci a od této přednášky jsme očekávali něco jiného, něco více úměrného naší úrovni znalostí či něco, co by nás více podpořilo se do tohoto předmětu vrhnout po hlavě."
Snezhana Nabokova, G6.A
"Téma pro mě bylo velmi zajímavé a více či méně jsem se chytala. Nicméně mi přijde, že z té přednášky spolužáci moc nepochytili tu hlavní myšlenku, proč se učit matematiku. Myslím, že by možná pomohlo, kdyby využil pár konkrétnějších příkladů."
Lenka Počarovská, G6.A
Mgr. Věra Nezvedová a Mgr. Hana Herková